الأحد، 15 يونيو 2014

الحلقة 3 من دقة قلب ♥

ملك : ههههههه استنى هنا هروح اشوف الكابتن ده اللى واقفهناك

ملك اثناء سيرها الى سيارة جاسر
ملك " لو طلع راجل اعمل ايه !!!! انا لازم اجمد كده وابقى راجل واعرف اتخانق مبقااش فى امان اصلا  غير بالصوت العالى   يارب يطلع ست بقى انا مش ناقصة    "
ملك تقترب بالسيارة
" اوووبا ده طلع راجل "

ملك تخبط على زجاج السيارة ومتلاحظش رجل جاسر
جاسر يفتح زجاج السيارة
ملك بصوت عالى " اييييييه يا كاااابتن    خلااص مفيش نظاااااام !!! واقفلى فى نص الشااارع هى ناقصااك انت كمان اوووووووف "

جاسر بعصبية " ايه يا انسة انتى داخلة كده فيا عالطوووول ما تهدى شوية "

ملك بعد صمت لثوانى ويبدو عليها القلق والخوف
تستعيد شجاعتها
ملك  بصوت عالى " علفكرررررا يعنى انت اللى غلطااان مش انا هى البلد نقصاااكم بقى ما تمشوا بالنظام علشان البلد تتصلح يا استاااذ !!!! دلوقتى اساسا معاد الناس بتروح كليتها ومدرستها وانا اتأخرت على المحرسة
ملك تصمت بقلق وتوتر 

جاسر يبصلها بأستغراب "  محرسة !!!    ديه فى انهى لغة بالظبط ؟؟؟ "

جاسر ينظر على المحل ينتظر خروج شقيقته لكى يتخلص من هذا الموقف البائخ
ملك تشعر بالاحراج
ملك يدق هاتفها  تخرجه من جيبها بعصبية ونتظر الى الاسم وتقول " هى ناقصة !!! "

ملك : نعم !!!!  .. ..  ااه اخيرا اخدتى بالك انى نزلت  .. .. طب والله كويس اوووى انك تعبتى نفسك واتصلتى بيا تسألى عليا مكنش فيه داااعى "

جاسر يتابع المكالمة بفضول
ملك  بعصبية " انا زهقتتتتت خلااااااص من البيت ده .. ..حرام عليكم بقى انا تعبت كل يوم كل يوم خناقااات . .. . "
ملك تنظر لهاتفها الذى اغلقت والدتها الهاتف فى وجهها
وتلاحظ نظرات فضول من جاسر وشفقة

ملك تحاول ان تستجمع شجاعتها مرة اخرى
ملك بتعب " لو سمحت ممكن تمشى !!!  "

جاسر يبتسم ويقولها " اسف !!!!!   . .. . مينفعش "
جاسر يشاور على قدمه لكن حينها تأتى شقيقة جاسر وملك لم تنتبه لقدمه

ياسمين بأستغراب " فى ايه ؟؟؟!!!! "
ملك بنرفزة " ممكن لو سمحتى تمشى العربية ديه  . .. . انا اتأخرت !!! "

ياسمين بنظرة احتقار
ياسمين " حاضر بس براحة يا انسة !!!! "

       *********************
ملك مع ريم فى السيارة
ملك بعصبية " شفتى الحمااارة كانت بتبصلى ازاى !!!! . .. . وجوزها الغبى ده كمان اقوله امشى يقولى اسف !!!!

ريم تنظر لها بأستغراب وبرائتها المعتادة

وتجبر ملك على الابتسااام لها

*****************************
سلمى تستيقظ على فتح والدتها لشرفة غرفتها
والدة سلمى :  اصحى بقى يا سلووومة هتتأخرى على الكلية

سلمى بأرهاق : ملييش مزاج ونبى يا ماما . .. . سيبينى لوحدى

الام تجلس على طرف السرير
الام : انتى بخير يا حبيبتى ؟؟
سلمى تبكى 
الام تقرب منها وتحتضنها
الام : فى ايه احكيلى . .. . متخلنيش اقلق عليكى
سلمى تمسح دموعها : ا ا انا ي يا ماما ك ك ك ب بحب واحد

***********************
الام : انتى بتعيطى علشان كده . .. . علفكرا هو لو كان بيحبك من الاول اساسا مكنش طول الفترة ما بينكم من غير خطوبة اوى حتى قراية فاتحة. .. . وعلفكرا ده مكنش حب حقيقى  . .. . الحب الحقيقى اللى هو . .. .اللى هو . .. . اول ما تشوفى اللى بتحبيه يدق  قلبك كده الحب عبارة عن دقة قلب

سلمى تنظر لها
سلممى : زيك انتى وبابا الله يرحمه
الام  تمسح دمعتها
الام : الله يرحمه . .. . ايوة يا سلمى بباكى الاول اتأكد من احساسى ليه بعد كده راح اتقدملى وفعلا انا حسيت معاه بدقة القلب ديه وهييجى يوم وان شاء الله تحسى بيها . .. .بس اختارى كويس اوووى اللى هتحسى معاه بيها

سلمى : ربنا يخليكى ليا يا احلى ام فى الدنيا
الام : ويخليكى ليا يا حبيبتى يالا قوومى بقى هتتأخرى

*******************************
جاسر جالس هو وياسمين  ووالدته حول مجموعة من الالبومات
ياسمين : وده انت وانت صغير شكلك كاااان فظييييع كنت بتلبس بنطلووون لون العدس كده . .. .بصرااحة ماما كانت مظبطاااك . .. . وكنت مكلبظ كده وعندك خدوووووود . .. . بينى وبينك احسنلك انك متفتكرش الحاجات ديه

الام : اتلمى يا بت ده ابنى كان اشيك واد فى مصر
جاسر : بالشكل اللى ياسمين بتقوله ده باين ان انا  كنت شبه حفيد شعبان عبد الرحيم

**********************
جاسر يجلس فى غرفته
تسارعه الذكريات لتسحبه الى الماضى
ويتذكر ...

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق