الأحد، 8 يونيو 2014

الحلقة الاولى من دقة قلب ♥

ملك فى غرفتها تقف امام المرأة
تنظر الى جمالها البرىء
وتستمع الى صراخ من خارج غرفتها
تقول بعدم مبالاة وهى تأخذ حقيبتها "ابتدا المسلسل اليومى !!! "
وتخرج من غرفتها
تنظر الى والديها المندمجاان فى المشاجرة
ملك " انا رايحة الكلية  "
لا ينتبه لها والديها
ملك بعدم مبالاة تفتح باب المنزل وتقفله بعصبية

             *******************
ملك واقفة امام الكلية تنظر الى ساعتها وتأفف
واخيراا ترى سلمى على مرمى بصرها
ملك "يااااااه لسه بدرى اوووى يا هانم ..ده اول يوم لينا فى الكلية مفروض كنتى تيجى بدرى.. ..ايه ده مال عنيكى ؟؟؟ انتى كنتى بتعيطى "

سلمى بكسرة  " بعدين ونبى هبقى اقولك انا مش عايزة اكلم دلوقتى "


ملك وسلمى جالسين فى كافتريا الجامعة
ملك "انتى بخير ؟؟ "
سلمى تسقط منها دمعة فارة "انا ومحمود سيبنا بعض !!! "
ملك بعدم مبالاة " وده اللى مضايقك!!!  .. .. انا كنت عارفة ان ده هيحصل وقولتلك .. ..لكن انتى اللى غبية ومشيتى عامية ورا كلامه  "

سلمى " كفاااية بقى ونبى يا ملك انا فيا اللى مكفينى !! "
ملك تشفق على صديقتها
الحمقاء التى تؤمن بالحب وهى لا تعلم انه لا يوجد حب فالحب اذا وجد يتحول مع الزمن الى وحش ليفترس ضحيته !!!!!!  

ملك بنبرة هادئة " ايه اللى حصل ؟؟ "
سلمى تسقط منها الدموع وتمسحها سريعا محاولة منها بعدم لفت انتباه من حولها

سلمى ببكاء وبنبرة منخفضة " بكل بساطة قالى    معلش بس انا اكتشفت.. .. اكتشفت .. ..  اننا  مينفعش نكون لبعض "
ملك تضع يدها فوق يد صديقتها محاولة منها لتخفيف ألم صديقتها

مع انها تعلم ان محاولتها لن تكون الدواء لداء صديقتها
نعم فالحب كالحرباء التى تتلون حتى توصل اليك وبعدها يتحول الحب للحية التى تقترب منك لتكون ضحيتها !!!
          ************************
فى مستشفى
نائم على فراشه
شاب فى مطلع العشرينات
شعره اسود ناعم وله بشرة سمراء
ولكن توجد بعض الكدماات على وجه من اثر الحادث
يفوق جاسر ويضع يده على قدمه المتجبسة
وينظر حوله بأستغراااب
ويمسك رأسه بألم
وتدخل الممرضة وتصرخ بعلو صوتها بفرحة  " المريض فاااق "
تدخل عليه بلهفة سيدة عجوزة فى الخمسينااات
السيدة  بلهفة " جاسر حبيبى انت بخير ؟؟!!! "
جاسر " جاسر مين ؟؟!!! "
السيدة تبتعد  عنه للحظات وتنظر له فى حسرة وامتلئت الدموع عينيها وانتظرت الطبيب الذى جاء بعد استمااع الخبر بدقائق

الطبيب بعد الكشف على جاسر
الطبيب " انت اسمك ايه ؟؟ "
جاسر بتعجب وخوف " انا .. ..  انا مش فاكر !!!! "
الطبيب يشاور على السيدة العجوزة " طب تعرفها ؟؟ "

جاسر ينظر لها بتعجب " انا عمرى ما شوفتها !!! "

السيدة تنهااار فى بكائها
جاسر ينظر اليها بتأسف " اسف بس انا معرفكيش !!!! "


             *******************
ملك جالسة فى غرفتها تشاهد التلفااز بملل
يرن هاتفها
وعندما تجد الاسم ترد بكل لهفة
ملك : .. ..  
استنونى الحلقة اللى جاية 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق