الخميس، 19 يونيو 2014

الحلقة 5 من دقة قلب ♥

ملك جالسة فى منزلها
غرفتها على غير العادة
مليئة بالصناديق ومبعثرة اغراضها
ملك تجمع ملابسها من الدولاب الى شنطة كبيرة
تسمع رنين هاتفها
تبحث عنه وتتبع الصوت
تجده اسفل سريرها
سلمى بأنزعاج " شوفتى يا ملك "
ملك بتعب " ايوة يا سلمى !! "
سلمى تفقد انفاعلها عندما تستمع الى صوت صديقتها المتعب
سلمى بقلق " فى ايه يا ملك ...انتى بخير ؟؟ "
ملك تمسك هاتفها بأيد ويدها الاخرى تضع بها الملابس
ملك " مفيش ... هنعزل لفيلا طبعا اوامر ست هانم !! .... وانا اهو بلم فى حاجتى من الصبح ...وتعبت اوووووووى "
سلمى بحزم " بت سيبى الحاجة اللى فى ايدك ديه حاااالا "
ملك " والله مفيش وقت اضيعه يا سلمى ...يلا باى بقى "
وقفلت ملك  بسرعة
       *********************
فى منزل ملك
خبطات على باب منزلها
ملك فى غرفتها " يووووه هو مفيش حد هيفتح "
تفتح ملك باب منزلها لتجد سلمى تقف امامها وفى يدها بيتزا و غزل بنات
ملك بدهشة " ايييييييه ده !!!!! "
سلمى تزق ملك داخل المنزل وتدخل
سلمى " ايه فى ايه امال هسيبك تتمرمطى لوحدك "
سلمى تخفض صوتها " اما صحيح قوليلى ... طنط هنا "
ملك " لا نزلت تشترى حاجات للفيلا وكده ..... انتى ايه اللى جايبك يا مجنونة !! "
سلمى " يعنى انتى عايزانى افوت لحظة تاريخية زى ديه ... طنط مش موجودة فى البيت ... وممكن نشغل اغانى واحنا بنروووق عاااادى "
ملك " اه بقى يا ختى ...علشان طنط تيجى البيت وتلاقينا مشغلين اغانى بصوت عالى...وهنسمع محاضرة "
ملك تقلد طريقة والدتها الحازمة " انتم ازاى تشغلوا اغانى لو حد سمعكم من الجيران هيقول علينا ايه !! "
تنفجر ملك وسلمى فى ضحك
سلمى " انا جبت معايا العدة اهيه ...بيتزا شوكولاتة وطبعا ايس كريم ...بس يلا الاول نخلص حاجتك ونلمهم "
ملك " طب انتى كده ممكن تتأخرى على طنط "
سلمى " لا متخااافيش انا قولت لماما ..ماما اساسا فى عيادتها زى ما انتى عارفة ولو حصل ولو اتأخرت هبقى اروح على الساعة 6 الصبح كده بيبقى فيه حركة فى الشارع "

ملك " تؤ انتى هتباتى معايا "
بعد تعب لمدة 3 ساعات
سمعوا باب الشقة اتفتح
ملك " شكل ماما جت "
الام تدخل  الغرفة
الام " ايه يا ملك خلصتى .... سلمى ! ازيك عاملة ايه ؟ "
سلمى " الحمدالله كويسة يا طنط "
الام " اانا هدخل يا ملك ارتااح فى اوضتى ...تصبحوا على خير "

سلمى " وحضرتك  من اهله "
ملك " وانتى من اهله "

سلمى " يالا بقى اقفلى النور ..ونشغل فيلم حلو كده ..بقااااالنا كتييير معملناش كده "
ملك " لا تعالى نقفل النر ونكلم مع بعض وننم على الناااس "
سلمى " علفكرا كده حضرتك  احنا شكلنا مش هنروح الكلية بكره"
ملك " لالالا متخافيش انا  عاملة منبهاات البيت كلها "

       *****************
سلمى وملك جالسين على السرير
سلمى " شوفتى ايه اللى حصل بسببك فى الكلية !! "
ملك " ايه ؟ "
سلمى " انتى عارفة ان انا معرفش حد غيرك فقعدت لوحدى بقى فى الكافتريا ..جه واد كده شكله مستظرف دمه ..وقعد يقولى انا كريم ودلعى كيمو ...وانا قمت مشيت بس لما بعدت قعدت اضحك "
ملك " ده تلاقيه عايز تسلية يا بنتى ....اصل اساسا الحب بقى تسلية "

********************
ثانى يوم
ملك تنظر الى المنبه 
تقفز من سريرها
ملك بصوت عالى " اصحىىىىىىىىىىى يا سلمى هنتأخر انجزززززززى الجامعة بعيدة من بيتى ياااالا بسرعة "

       ************************
فى منزل جاسر
جاسر يقف امام المرأة
يبدو عليه التوتور القليل من الخوف
الام " ما شاء الله عليك يا حبيبى ....ربنا يحميك "
ياسمين " ايوة يا ماما شوفتى هو طالع حلو شبهى "
جاسر " لو طالع شبهك ....ده انا على كده لما يشوفنى اى حد هيعتقد ان انا طالع من الترب "
ياسمين " ببببببس بس يا بابا الغيرة تعمل اكتر من كده ...يالا ما علينا هتتأخر على الكلية "
الام " انت عارف الطريق صح ولا تخلى اختك توصلك ؟؟! "
جاسر " لا ملهوش لازمة الايام اللى فاتت ياسمين ورتنى الطريق كويس وعرفته خلاااص "
ياسمين " احم احم ..انا مش عارفة من غيرى انتم كنتم هتعيشوا ازاى "
جاسر " انتى يا بت مروحتيش مدرستك ليه ؟؟؟ كلها سنة وتنورينى فى الجامعة ده انا هوريكى ايام سودة هناااك "
ياسمين " يا كابتن انا فى ثانوى يعنى مبروحش المدرسة غير كل فين وفين انا مش زى حضرتك كنت دحيح ...هو انا مجنونة علشان ادخل الكلية بتاعتك ! "
الام" خلاااص يالا يا حبيبى اننزل بقى علشان اتأخرت "
جاسر وصل للباب
الام " لا اله الا الله "
جاسر " محمد رسول الله "
       **********************
ملك ترتدى حذائها فى استعجاااال
وسلمى تأخد حقيبتها
ملك " هنروح فى عربيتك بقى لان عربيتى عايزة تتصلح "
سلمى " اوك يالا بسرعة "
سلمى تركب سيارتها وبجوارها ملك
سلمى يدق هاتفها
سلمى " ماما بتتصل دلوقتى !!! "
سلمى " الووو ..ايوة ..ايييه ..طب انا جاية حالا اهو "
ملك بقلق " فى ايه ؟؟؟ "
سلمى ببكاء " بيقولوا ماما فى المستشفى !!! تقريبا اتكسر دراعها حاجة كده مفهمتش "
ملك " طب يالا بينا نروح "
سلمى " لا احسن طنط تعرف انك روحتى مستشفى حكومى هتعمل مشكلة وتفضل تقول انتى ازاى تروحى مكان متلوث زى ده ..متخافيش انا هبقى اطمنك "
ملك تنزل من السيارة
ملك " متخافيش طنطن هتكون بخير "
سلمى تبصلها وتحاول الابتسام
           ********************
ملك تنظر الى ساعتها " يا نهااااااار ابيض انا كده هتأخر ....اوووف مفيش تاكسى "

ملك طلعت على اول الشارع
ملك " شكلى مش هلحق المحاضرة !!! "
****************************
جاسر فى سيارته ينظر الى ساعته بتوتر فى حالة
ارتباك مسح بعض قطرات العرق من جبينه

جاسر ينظر لساعته للمرة الثانية " يا نهااارابيض اتأخرت كده من اول يوم !!  "
جاسر يزود فى السرعة

ملك واقفة على الرصيف  تنظر الى الماء اللى على الارض " طب اعدى ولا ايه...لو عديت الجيبة هتتغرق ..هو اليوم باين من اوله "
جاسر يزود السرعة ولا ينتبه للماء
ملك تتغرق جيبتها
ملك بعصبية " ايه الغبااااء اللى على الصبح ده !!...هى الحكاية ناقصة "
جاسر يوقف سيارته
جاسر بأعتذار " انا متأسف والله بس انا متأخر "
ملك " وانا اللى مش متأخرة يا استااااذ !!!! ...انت تانى !!!! "
جاسر " انتى !!! ...انا متأسف يا انسة ..وانا فعلا متأخر "
جاسر يسوق سيارته ويرحل
ملك بعصبية " غبى وقليل الذوق كمان "
تننظر الى ملابسها" امرى لله هروح البيت اغير هدومى  "


           ***********************
يصل جاسر الى الكلية
متوتر جدااا يمسح بعض حبيبات العرق من جبينه
ينظر الى ساعته تبقى فقط 5 دقائق على المحاضرة
           *******************
ملك تصل الى منزلها ترتدى ملابسها بسرعة
وتخرج من منزلها
ملك تقف فى الشارع تنتظر تاكسى
تنظر الى ساعتها  ملك بتأفف" المحاضرة زمانها بدأت "
ملك صاحت ملوحة يدها " تاكسى ّ!!!!!!! "

           *****************
جاسر فى المحاضرة
جاسر " اولا احب اعرفكم بنفسى انا جاسر توفيق .."
يقطع حديث جاسر
ملك وهى تدق على باب منتظرة الاذن
بالدخول وهى فى حالة احراااااج
ملك تنظر بطرف عنيها للمعيد
ملك بصوت واطى " يا نهااار ابيض ده هو !! "

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق